2010. január 24., vasárnap

Tudtad mi mindenre kell figyelni babakocsi vásárlásnál?




Tehát, nagyjából eldöntöttük, hogy milyen babakocsit szeretnénk, mire használjuk, nagyjából mennyit szánunk rá (ez úgyis több lesz ám...).
Fontos: amit egyszer már elhatároztunk, arról ne engedjük lebeszélni magunkat, ha az eladó látja, hogy nem vagyunk határozottak, még ránk tukmál valamit, ami egyáltalán nem jó nekünk! Én is mentem úgy vásárolni, hogy "hát, nem is tudom, nagy kereke legyen? Végülis nem baj, hogy egy tonnát nyom, majd nem emelgetem annyit...". Ó, ezt felejtsük el! Ha eldöntöttük, hogy mi a legfontosabb pont (ld. A tökéletes babakocsi c. bejegyzés), akkor ahhoz ragaszkodjunk is. Ha meg nem tetszik az adott babakocsi, akkor nem tetszik, és kész.

Bemegyünk a boltba, és még mindig sokféle babakocsi jön szóba. Már leszűkítettük a kört valamennyire, de a kínálat még így is nagyon nagy.

Melyek azok a szempontok amelyek tényleg lényegesek? Mire kell valójában odafigyelni babakocsi vásárlásnál?

1. A súlyról már esett szó, ám arról nem, hogy a hivatalosan megadott adatok mennyire nem helytállóak! Van olyan gyártó, amely a babakocsi súlya alatt csak a váz súlyát érti, egy ülés még minimum plusz 2 kg! Van, aki napfénytető nélkül adja meg, és tapasztalataim szerint olyan is volt, aki többet adott meg - ezt máig nem értem, miért.
Tehát emeljük meg azt a babakocsit a boltban! Hasonlítsunk össze 2-3 darabot, meglepő lesz az eredmény!
Ez azért is fontos, mert néha meg kell ám emelni azt a babakocsit, nem mindegy tehát, hogy ez mennyire egyszerű feladat, van-e jó fogása a kocsinak, és hogy milyen is a súlya.

2. A babakocsi szélessége sokat számít. Ebben is pontatlanok a hivatalos adatok, ezért én simán megmértem őket. Gondoljunk arra, hogy ajtón, kapun, liftajtón be kell férni. Ha sokat járunk vásárolni is babakocsival, akkor majd megtapasztaljuk, hogy a boltok bejárata milyen keskeny is tud lenni! Itt is szabály, ha városban használjuk, érdemes minél keskenyebb modellt választani.
A babakocsi hosszát szintén érdemes lemérni. Minél hosszabb egy babakocsi, nyilván annál nehezebb kis helyen befordulni vagy megfordulni vele. Ez azonban nem a leglényegesebb dolog.

3. A tolókar állíthatósága fontos szempont, de ha nem lehet állítani, akkor úgy kell megválasztani, hogy kényelmes legyen, és legfőképp arra figyeljünk, hogy nagyobb lépésekkor ne rugjúnk bele a kerekekbe vagy a hátsó tengelybe. Ez talán sokaknak nem jut eszébe, de kellemetlen, és idegesítővé válik egy idő után. Ha magasabbak vagyunk, és görnyedni kell a babakocsi felett, az meg pláne kínos.
Ha van különbség magasságban azok között, akik tolni fogják (és azért valljuk be, ez általában mindig így van), akkor a legjobb az olyan tolókar, ami magasságban állítható, így mindenkinek kényelmet nyújt majd. De ennek sem mindegy, hogy melyik a legalacsonyabb és legmagasabb pontja. Ezt is nyugodtan meg lehet mérni (a földtől mért távolság). Én magas vagyok, ezért 104 cm alatt semmiképp sem gondolkodom.

4. Az előző pontokban megvizsgáltuk a babakocsit kívülről, a szülő szempontjait figyelembe véve. Most nézzük a gyermeket, és a legfontosabb méretet, méghozzá először a háttámla teljes hosszát. Ha sokáig szeretnénk a babakocsit használni, akkor figyelembe kell venni, hogy egy 3-4 éves gyerek már jó nagy (viszonyítva egy 1 éveshez), és neki is el kell még férnie az ülésben. Ha túl alacsony a háttámla, és mondjuk a gyerek elalszik a babakocsiban, akkor hova tudja majd a fejét támasztani? Az is rossz, ha a napfénytető rálóg a fejére, ezért azt is mérjük le, hogy az ülés és a tető közti távolság mekkora! Volt olyan babakocsi, amiben a kétéves fiam fején támaszkodott a tető... Nekünk az vált be, ahol a háttámla legalább 49 cm volt, és volt még legalább 7-8 cm a tetőig, mert a fiam magasabb a koránál, de ez azért eléggé egyedi, bár előre sosem tudhatjuk, hogy milyen magas lesz a gyermekünk, és meddig akar babakocsiban üldögélni (főleg, ha kistesó is jön).

5. A további méretek mindegyike szintén a gyerek kényelmét határozzák meg, ezért mindenképpen mérjük le őket:
- Ilyen az ülés szélessége, melyet vállmagasságnál érdemes legfőképp mérni. Ne felejtsük el, hogy télikabátban is el kell férnie csemeténknek az ülésben!
- Az ülés mélysége amiatt érdekes, hogy ne a combja közepénél érjen már véget a babakocsi a gyerkőcnek!
- Az ülés és lábtartó távolsága sem elhanyagolható, mert nagyobb gyereknél igencsak bután néz ki, ha a térdei a füléig érnek, csak mert felrakta a lábtartóra. Ha ez így kényelmetlen lesz, a gyerek le fogja engedni a lábait, és esetleg még a kerékhez is odanyomja - mert az milyen nagyon jó móka...

6. Ezután jöhetnek az olyan pontok, hogy mekkora a bevásárlóháló, hogy működik a fék, milyen a tolókar, mennyire könnyű tolni a babakocsit, hogyan kell a háttámlát dönteni (egy kézzel vagy kettő kell-e hozzá), mennyire jól árnyékol a napfénytető, van-e karfa (nyitható-e), milyen méretű összecsukva, milyen kiegészítők vannak hozzá és persze, hogy mennyire tetszik nekünk az adott babakocsi.


Vagyis, összefoglalva, a részleteken múlik minden. Vigyünk magunkkal centit, és mérjük le a megfelelő dolgokat, hasonlítsuk össze különböző babakocsiknál. Érdemes ezen adatokat felírni, hogy a későbbi döntésben segítsenek bennünket. Vannak gyártók, akik odafigyelnek a részletekre, és vannak, akik meg nem igazán.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése