2010. január 24., vasárnap

Hogyan fogjuk használni a babakocsit?



Van néhány dolog, amit még a babakocsi vásárlása előtt tisztáznunk kell magunkban, és át kell gondolnunk pár részletet. A megfelelő babakocsi kiválasztása ugyanis nem egyszerű dolog.

Az első - és egyben legfontosabb - kérdés, hogy a babakocsit mire és hogyan szeretnénk használni. Ez úgy van, mint az autóknál, van sportkocsi, kombi, terepjáró, limuzin és egészen mini autó, mindegyik másmire jó. A babakocsinál is ez a helyzet.
Inkább városban fogjuk használni vagy földúton kell majd boldogulnunk vele? Újszülöttnek kell vagy már nagyobb gyereknek? Sokat fogunk vásárolni és sétálni? Vagy inkább csak a közeli játszótérig megyünk vele és vissza?

A második kérdés pedig az, hogy mennyi pénzt szánunk rá.

Nézzük most az első kérdés részleteit:

1. A babakocsi kerekei

Ha olyan helyen élünk, ahol rosszak az utak vagy többnyire földút van, mindenképpen olyan babakocsit válasszunk, aminek nagyok a kerekei. A legjobb, ha gumikerekei vannak, amelyek felfújhatók - mint a biciklinél, mert így jobban elnyelik az út egyenetlenségeit. Általános szabály, hogy minél nagyobb a kerék, annál könnyebb rossz úton tolni.
Az igazán hepe-hupás terepen a legjobb megoldás a 3 kerekű változat, mivel ez sokkal stabilabb, mint a 4 kerék (gondoljunk csak bele, jön egy nagyobb bucka, és a 4 kerekű már ki is billent az egyensúlyából). Nem véletlen, hogy minden jobb gyártó terepre 3 kerekű babakocsit gyárt.
A fix kerék jobb terepen, de ma már szinte mindegyik babakocsi első kereke bolygósítható ill. fixálható. A bolygó kereket rossz úton mindenképpen fixáljuk, mert különben irányíthatatlanná válik a kocsi. Az a kerék, amely teljesen fix és nem is bolygósítható, olyanoknak jó, akik sportolnak, futnak babakocsival. Ott valóban az kell, hogy egy picit se mozduljon el a kerék (mert a fixált keréknek azért van minimális mozgása). Magyarországon kevés helyen lehet kapni ilyen kocsit, ám Amerikában nagy divat. (Itt jegyezném meg, hogy orvosok azt ajánlják, hogy ha valaki rendszeresen szeretne futni babakocsival, azt csakis 1 éves kor felett tegye, mert a sok és nagy rázkódás káros lehet a babára!)
Természetesen a nagy kerék növeli a babakocsi súlyát, de terepen nem biztos, hogy hátrány a súly - a stabilitás miatt.
Arra is gondolnunk kell, hogy a kerekeket időközönként nem árt letisztítani, ezért a levehető kerék mindenképpen előnyt jelent. Összecsukásnál is hasznos tud lenni, hiszen a babakocsi így kevesebb helyet foglal el, a kerekeit meg külön-külön el lehet rakni.
Nagyon sokféle anyagból készülhetnek a kerekek, ezekből is van olyan, amelyik gyorsabban kopik és amelyik jóval tartósabb.
Itt még megemlíteném azért a babakocsi rugózását is, erre is fontos odafigyelni, mert hiába a nagy kerék, ha nincs megfelelő rugózás, akkor ugyanolyan kényelmetlen lesz tolni és a gyerkőcnek is rázós lesz, mintha kis kerekei lennének a babakocsinak!


2. A babakocsi súlya és kiterjedése

Ha földszintes házban lakunk és nem kell lépcsőn cipelni ill. buszra felszállni a babakocsinkkal, akkor a súly kérdése nem olyan lényeges. Más a helyzet azonban, ha valaki a belvárosban lakik. Ilyenkor a lehető legkönnyebb és legkeskenyebb babakocsi bizonyul a legpraktikusabbnak, hiszen tömegközlekedéshez és vásárláshoz ez a legideálisabb. Figyelni kell azonban arra, hogy ez ne menjen a gyerek kényelmének a rovására. Látok néha olyan keskeny babakocsikat is, amibe a gyerek még nyáron is alig fér bele, télikabátban meg már esélye sincs, hogy jól üljön benne. Ha sokat járunk autóval, akkor az sem lényegtelen, hogy milyen kicsire tudjuk összecsukni. Az ernyőkocsikat tudjuk általában a legkisebbre összecsukni, de azért van néhány kivétel. Az is fontos, hogy az összecsukás gyors és egyszerű legyen, hiszen ha naponta kell ezt tennünk, akkor bizony fárasztóvá válik egy-egy bonyolult szerkezet "összehajtogatása".


Azt hiszem, hogy első körben ennyit említenék. Lesz majd még folytatás, ahol leírom azt, hogy mik azok a dolgok, amikre VALÓBAN oda kell figyelni vásárlásnál. Nem csak a design és a szín a fontos, meg hogy minél több kiegészítője legyen a babakocsinak, és 3 meg 4 meg kitudja hány funkciója. Nem ettől lesz JÓ egy babakocsi. Sőt, még attól sem, hogy drága. A drága nem feltétlenül jelenti azt, hogy jó, és egy jó babakocsi nem feltétlenül drága (bár azért általában a jónak megkérik az árát). Sajnos, sokan beleesnek abba a csapdába, hogy egy vagyont költenek babakocsira, és aztán nem elégedettek vele. Vagy épp fordítva, egy olcsó babakocsival rosszul járnak, ahelyett, hogy vettek volna egy jót már az elején.

És itt át is tértünk a második pontra, a pénzre. Vajon mennyit érdemes rászánni egy babakocsira? Mennyit ér meg egy igazán jó kocsi? Az ár meghatározza a minőséget is? Új legyen a babakocsi vagy használt? Lehet-e valahogy spórolni? Érdemes-e noname babakocsikat kipróbálni?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése